Werkboek ‘sam wil een poes’

 

zojuist verschenen: het gratis werkboek bij ‘sam wil een poes’

 

front werkboekKlik hier voor de gratis download!

Bij het samenleesboek ‘sam wil een poes’, hoort een leuk werkboek. Daarin kunnen kinderen die net starten met lezen allerlei dingen oefenen die horen bij het aanvankelijk lezen.

Kinderen in groep 2 of groep 3 kunnen de bladen met een korte uitleg zelfstandig maken. Bedoelt om lekker met letters en met lezen bezig te zijn.

 

Wat wordt er geoefend?

1.         Visuele discriminatie: Je leert hier goed kijken naar de letters. Welke letter ziet er hetzelfde uit? Welke letters lijken op elkaar, maar hebben toch een andere klank?

2.         Letterkennis: Op dit blad mag je laten zien hoeveel letters je al kent. Kijk maar eens goed en laat maar eens horen hoe ze klinken. Tip voor volwassenen: kinderen in groep 2 en 3 spreken de tekens uit als een klank. Het teken p wordt dus niet uitgesproken als ‘pee’ maar als ‘p’, de ‘l’ is geen ‘el’ maar een ‘l’. Tip2: Doe dit blad over een paar weken nog eens. Hoeveel heb je er nu? Ben je goed vooruit gegaan?

3.         Auditieve synthese / letterkennis: Bij deze oefening spreek je een woord uit en je luistert goed uit welke klanken het woord bestaat. Je zoekt de eerste klank uit het woord. En welke letter hoort er dan bij?

4.         Visuele discriminatie / schrijven / tekenen: Aan de slag met het leesboek open. Kijk goed of je nog meer woorden met een p en een s ziet. Schrijf het woord over, lees het en maak er een tekening bij. Tip voor de volwassene: De letter mag ook halverwege of aan het eind van het woord staat.

5.         Klankpositie eerste klank: Luister goed naar het woord: Wat is de eerste letter?

6.         Visuele analyse: Op dit blad mag je een woord in letters verdelen. Daarna schrijf je het op in de hokjes ernaast.

7.         Klankpositie laatste klank: Luister goed naar het woord: Wat is de laatste letter? (Dit is al moeilijker dan de eerste letter van blad 5)

8.         Nauwkeurig lezen: woorden lijken vaak op elkaar. Kijk goed welk woord past bij het plaatje.

9.         Rijmen (visueel of auditief): Rijmen is best lastig. Op dit blad kun je oefenen door goed te kijken en naar jezelf te luisteren.

10.       Klankpositie middelste klank: Luister goed naar het woord: Wat is de middelste letter? (Dit is best lastig, nog moeilijker dan de eerste en de laatste letter van blad 5 en 7)Yulia maakt de werkbladen

11.       Visuele synthese: Hier mag je lekker puzzelen met de letters. Maak van die losse letters maar eens een woord. Je kunt er drie uit elke puzzel halen, maar misschien zie je er nog wel veel meer. Tip voor de volwassene: Alle correcte woorden zijn goed!

12.       Woorden in één keer lezen: Je bent al heel ver met lezen. Kun je woorden ook in één keer lezen, zonder ze (hardop) in klanken te hakken? Laat maar eens zien hoe veel je er in één keer kunt lezen. Tip voor de volwassene: Als dit moeilijk is, mag je als ouder de woordjes in klanken hakken. Als het kind het vervolgens zelf kan plakken, is dat natuurlijk supergoed! Tip2: Doe dit blad over een paar weken nog eens. Hoeveel heb je er nu? Ben je goed vooruit gegaan?

13.       Lezen en tekenen: Dit blad is eigenlijk een beloning, omdat je zo goed bezig bent geweest. Lees het verhaaltje en maak er een mooie tekening van.

Veel lees- en werkplezier met deze werkbladen!

 

De tekeningen uit dit werkboek zijn gemaakt door Anita Engelen. Toen Roland ruim 20 jaar geleden leerkracht werd, is hij begonnen als meester voor groep 3. Ook in zijn huidige werk helpt hij vaak kinderen die leren lezen. Marjan Faase, Intern begeleider en juf van groep 3 in Maasland, heeft advies gegeven bij de oefeningen. Heel hartelijk dank, Marjan!

Roland Kalkman

Your Turn To Talk

Leave a reply:

Your email address will not be published.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.